Lange wandeltocht? Bereid je voor!

Regelmatig een wandeling maken heeft veel voordelen voor de gezondheid. Wandelen verlaagt het stressniveau, is goed voor de vetverbranding en is voor jong en oud een geschikte manier van bewegen. Maar ook de fanatieke wandelaar loopt niet zomaar 50 kilometer op een dag. Maak je graag lange wandelingen, wil je trainen voor een wandel-evenement of ben je van plan een meerdaagse wandelreis te maken? Een goede voorbereiding is het halve werk!

De juiste uitrusting

Voor een lange wandeltocht is de juiste uitrusting essentieel. Het eerste waar je dan aan denkt, is een paar wandelschoenen. Gebruik je bijvoorbeeld hoge of lage schoenen en van welke trekkingsklasse? Moeten de schoenen waterdicht of ademend zijn? Een speciaalzaak kan je helpen de juiste keuze te maken. Schaf daarbij direct een paar wandelsokken aan.

Je zal er misschien niet meteen aan denken, maar ook inlegzolen zijn een belangrijk onderdeel in de uitrusting. Kies bijvoorbeeld voor Mysole Sport Outdoor of Mysole Arch.

Deze inlegzolen geven optimale ondersteuning en zorgen voor een goede drukverdeling, drukontlasting en schokdemping. Het zijn comfortabele maatjes tijdens je lange wandeltocht! Neem je inlegzolen mee naar een speciaalzaak zodat je de juiste schoenmaat kunt bepalen. Dat kan een lastige klus zijn. Soms helpt het om je schoenen anders te veteren. Zo verleg je de drukpunten en voelen ze comfortabeler aan.

Bedenk ook welke kleding geschikt is voor jouw doel. Een lange wandeling tussen de witte bergtoppen vereist een andere combinatie dan een wandeltocht in tropische temperaturen. Kies je bijvoorbeeld voor thermokleding of toch voor een sneldrogende afritsbroek?

En wat heb je verder nog nodig? Neem je alleen voedsel mee in een kleine rugzak of ga je kamperen met een backpack? Misschien biedt een wandelstok extra ondersteuning? Ook dat zijn dingen om over na te denken. Bekijk of de routes voor jou goed te bewandelen zijn en houd rekening met de tijd van het jaar. Neem al het noodzakelijke mee en laat het overbodige thuis.

Lange wandeltocht met mysole inlegzolen

Bouw je conditie op

Een goede conditie heb je niet zomaar, die moet je opbouwen. Begin ruim voor je wandeltocht met trainen en maak een schema voor jezelf. Wees niet overmoedig, begin juist rustig. Start met een goede warming-up en eindig met een cooling-down. Pauze nodig? Geen probleem! Op de lange termijn zorgt dit voor minder blessures en betere prestaties.

Wees je bewust van het gevoel in je voeten. Voel je ergens pijn? Of wrijving die tot pijn zou kunnen leiden? Laat je in dat geval ook eens adviseren over de functie en variatie in inlegzolen.

Zorg ook voor sterke beenspieren, buikspieren en rugspieren. Neem regelmatig de trap en doe af en toe wat sit-ups of de “plank”. Zoek tijdens je trainingen de hoogteverschillen op. Wandel regelmatig met een rugzak, zodat je rug alvast kan wennen aan het gewicht.

Gun lichaam ook voldoende rust. Doe geen heftige trainingen meer in de laatste twee weken voor de wandeltocht.

Lange wandeltocht maken

Zorg goed voor jezelf

Luisteren naar jezelf is minstens even belangrijk als een goede uitrusting en conditie. Zorg ervoor dat je voldoende eet. Niet te weinig, maar ook zeker niet te veel. Ga je op een meerdaagse wandeling? Zorg dan voor voldoende koolhydraten in je lichaam. Je kunt hier het beste vier dagen van tevoren al mee starten. Eet tijdens de wandeling ook regelmatig kleine tussendoortjes. Denk bijvoorbeeld aan fruit of een mueslireep. Dextro Energy-snoepjes kunnen je een extra boost geven.

Drink ook voldoende en houd het vocht in je lichaam op peil. Heb je dorst? Dan ben je eigenlijk al te laat. Tijdens het trainen kom je er vanzelf achter hoeveel vocht je nodig hebt. Dit is onder andere afhankelijk van de mate van inspanning, de temperatuur en de luchtvochtigheid.

Teken en blaren

Een prachtige wandeling in de natuur kan soms voor onaangename verrassingen zorgen. Door je goed in te smeren met zonnebrandcrème voorkom je een verbrande huid. Neem ook een EHBO-set mee met wat essentiële spullen zoals (blaren)pleisters, een verbandschaar en een pincet.

Denk daarnaast ook aan een tekentang. Teken zitten op de grond en in het struikgewas en houden van warme plekken op de huid, zoals de oksels, knieholtes en de lies. Check jezelf tijdens en na de wandeling op tekenbeten. Als je er een hebt gevonden, zitten er vaak meer.

Blaren kun je beter voorkomen dan genezen! Zorg voor goed passende schoenen en loop deze in. Wandelsokken kunnen helpen blaren te voorkomen, evenals een goede voetverzorging en inlegzolen. Houd je teennagels kort, verwijder overmatig eelt en gebruik eventueel een zalfje om de huid van je voeten te verstevigen. Heb je snel last van zweetvoeten? Smeer je voeten dan in met talkpoeder en gebruik vochtafvoerende inlegzolen, zoals Mysole Arch.

Toch een blaar? Voor een kleine zijn blarenpleisters voldoende. Een grote blaar kun je doorprikken. Maak de blaar eerst schoon met water of ontsmettingsmiddel. Prik de blaar op twee plaatsen door met een steriele naald of blaarprikker. Daarna kun je de blaar voorzichtig leegdrukken en afplakken.

Maar bovenal: geniet!

Je hebt hard gewerkt aan de beste voorbereiding op je lange wandeltocht. De laatste tip is misschien wel de belangrijkste: geniet ervan! Loop een prachtige wandeling volgens een routekaart of ga je neus achterna en laat je verrassen. Tegenwoordig zijn er diverse boekjes en apps om je te helpen bij het spotten van vogels of insecten. Stop je informatiebronnen ook af en toe weg en vergeet niet te genieten van de omgeving! Kijk om je heen, verdwaal in je gedachten en maak kennis met alles wat op je pad komt.

Met jouw goede voorbereiding, fijn schoeisel met de juiste inlegzolen en een positieve mindset behaal jij zonder problemen je einddoel!

Wandelen met Mysole inlegzolen
Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00